Java

Eriksmåla Ponny Cup

Kategori: Donald

Nu i helgen så har jag äntligen varit på min första tävling tillsammans med Donald. Eller ja, min första tävling någonsin. Jag är verkligen hur nöjd som helst. Red bara Lätt D, men denna tävling var mest för att jag skulle komma ut och allmänt ha roligt och se var jag hade honom. Hur han är på tävling osv. Mest som träning var det. Red 3 klasser, två igår och en idag.

Första klassen: Jag lutade mig på tok för mycket framåt och fick inte med mig honom så jättebra. Det är ju så pass stor skillnad om man jämför med Donald och Tino och de måste ridas på helt olika sätt. Jag red nog mest som jag har ridit Tino och det fungerar inte riktigt lika bra på Donald. Men själva tempot i galoppen var bra och han kändes helt okej. Kom runt banan men fick 1 stopp och 1 ner. Så totalt 8 fel.

Andra klassen: Jag tänkte på det jag sett på filmen i första klassen och tog lärdom av detta. Så satt mer upprätt, dock föll jag fram lite då och då i alla fall, men det är en träningssak. Han var mycket piggare i andra klassen och jag tror det berodde på att han var kissenödig i första. För efter den så kissade han och därefter blev han mycket piggare. Hade ett bra tempo dock så rev jag ett hinder då han typ vägrade men studsade över det i alla fall. Jag var dock lite borta där ett tag, lite trögtänkt. Men kom runt banan på 4 fel och det var mycket förbättring. Så det kändes skönt.
 
Tredje klassen: Jag red ju denna klass idag. Regnet verkligen öste ner under hela morgonen och banan var näst intill översvämmad. Och där skulle jag hoppa med en ponny som är livrädd för vatten (y) Men det gick väldigt bra faktiskt. Han lyckades koppla bort vattenpölarna och jag kunde rida ordentligt, dock med lite mer ben. Hade ett mycket bra flyt igenom hela banan och red betydligt bättre. Så han gick som en klocka till sista hindret i grunden då jag inte orkade driva fram honom ordentligt. Så tar helt klart på mig den tabben själv. Då det blev ett stopp. Så det slutade med 4 fel i denna klassen också men som sagt är helnöjd med honom och jag har som sagt bara hoppat honom 2 gånger innan tävlingen. Så vad mer kan man begära?

Frida har filmat de två första klasserna så dessa filmer kommer att komma upp så småningom. Tredje klassen så regnade det ju som sagt så där brydde vi oss inte om kameran. Det var dock synd eftersom att det var den finaste klassen.

/Ylva

Kommentarer


Kommentera inlägget här: