Java

Att ta kritik

Kategori: Tankar

Jag har väldigt svårt att ta kritik, eller egentligen inte så. Men det beror helt enkelt på vem kritiken kommer ifrån. Är det från en tränare så bryr jag mig inte lika mycket. För då vill jag ha kritik, men jag vill gärna att kritiken förs fram på rätt sätt så att man får en positiv känsla av den.

Det som jag inte tål är att få tips och kritik från kompisar. Jag vet att dom bara menar väl men har verkligen jättesvårt att klara av det. Kompisar och folk man känner som lägger sig i min ridning har jag väldigt svårt för. För jag tycker inte om att verka underlägsen och dålig. För jag känner mig mycket sämre såklart om jag får en massa kritik och tips hela tiden.

Är det någon som känner hästen och vet hur hästen är så är det en annan sak. Men folk som inte har en susning och säger att rid så här och så här, dom kan bara slänga sig i väggen enligt mig. För dom har inte en aning hur det är att sitta på. Och jag har extremt svårt att klara av kompisar som ska försöka ge tips och råd. Jag känner själv att sköt sig själv och skit i andra.

Jag tänker ofta själv att jag inte ger andra en massa tips om hur dom ska göra, det kanske är både positivt och negativt för många vill ha tips. Men jag känner det att jag vill inte ha några tips så då ger jag inga heller. Jag måste ju behandla andra som jag själv vill bli behandlad.

Man kan lära sig väldigt mycket av att ta till sig kritik från andra och det vet jag mycket väl. Jag har jobbat hårt med mig själv för att jag ska ha lättare att ta emot kritik. Men jag känner själv att det är väldigt svårt att få bukt på det.

/Ylva

Kommentarer


Kommentera inlägget här: