Java

Tips!

Kategori: Tips

Tänkte dela med mig av hur jag gör för att få Cherrys man och svans skinande vit och hela hennes kropp guldglänsande! 

Först börjar jag med att borsta igenom man och svans utan pälsglans, för om man använder pälsglans så går det inte att få bort det smutsiga. Efter det blöter jag ner hela henne så att allt verkligen är blött. 
Jag använder mig sedan av vanlig grönsåpa och kör igenom hela kroppen och allt tagel med en borste eller med händerna. Detta gör jag för att få bort smutsen som sitter ingrodd i pälsen. 


Efter detta sköljer jag av henne igen, det gör inget om det sitter lite kvar, eftersom man sköljer henne en gång till sen. 
När det mesta är borta så tar jag ett spann med vatten med ca 2 korkar jodopax i. Detta låter förmodligen väldigt lustigt, för jodopax är ju gult. Med varmt vatten så får jodopaxen ett lödder, och det är det jag brukar använda för att gnugga in så det blir vitt. Taglet kommer bli lite gult, men direkt när man sköljer ur jodopaxen så ser man att taglet verkligen har blivit vitt. Så använd löddret och gnugga in där det är som skitigast så funkar det. På kroppen tar jag en piggborste och häller lite jodopaxvatten i taget, och masserar in det över hela henne. 



När jag är klar med hela Cherrys kropp så sköljer jag noga av henne. Om det skulle sitta något kvar så gör det inte särskilt mycket eftersom produkterna är naturvänliga och skadar inte på hästen. När hon är ren och fin så slänger jag bara på ett fleecetäcke och sprayar in man och svans med pälsglans, där jag använder mig av Foxfire som är det absolut bästa enligt mig.



Nu är min häst ren och fin, tagel är skinande vitt och kroppen är guldglänsande! Hoppas att ni kan få någon nytta av detta, jag tycker absolut detta är det bästa sättet att tvätta hästen. Det tar några gånger innan man har lärt sig ordentligt, men efter 3 tvättar i veckan så kan man det. (det var ungefär hur många haflinger jag tvättade i somras ;))

/Maja

Kommentarer


Kommentera inlägget här: