Java

Hoppning/Dressyr

Kategori: Tankar

Är man hoppryttare eller dressyrryttare, kan man inte vara både och?

Att tillhöra olika grupper, särskilt i ridsporten. Jag älskar hoppning, det är fart och fläkt. Men jag gillar även dressyren, känslan som infinner sig när man lyckas få hästen att gå som man vill. Det är underbart.

Men jag har framförallt märkt att dressyrryttare och hoppryttare är det stor skillnad på, eller många är det det i alla fall. Till sättet att tänka och se på saker och ting. Dressyrryttare är mer nogranna och har mycket kontroll och allt ska vara i sin ordning.  Hoppryttare tar mer lättsamt på saker och ting. Det ska gå fort, formen är inte riktigt det viktigaste.

Självklart gäller detta långt ifrån alla. Men jag har umgåtts med så pass mycket olika människor som hör till olika dicipliner.

Jag trivs med både dressyr och hoppning. Jag gillar att hoppa, kanske är jag lite fegare när det kommer till högre höjder. Men jag gillar helt klart hoppningen. Däremot dressyren så älskar jag att känna att jag utvecklas och att allting går lättare efter hand. Att hästen verkligen förändras i hur den lyssnar på mig osv. Men däremot så tävlar jag hoppning, det känns mer simpelt måste jag säga.

En liten rolig tanke som jag har när jag tänker på dressyrtävlingar är att tänk om jag inte får ner hästen i form just den dagen. Haha jag fixar det alla andra dagar men tänk om jag inte fixar det just då. En jobbig tanke som alltid funnits med mig xD


Bästa hästen ever <3

/Ylva

Kommentarer


Kommentera inlägget här: