Java

unghäst

Kategori: Tankar

Jag är verkligen inget proffs och jag har ingen stor erfarenhet av det här men jag kan säga att jag vet hur det är att rida unghäst. 
Känslan av att stå med en helt ny häst framför sig som man kan göra vad man vill med, ingen har lärt den något innan som man måste göra om, är helt underbar!
När jag var mindre ville jag ha en häst så jag kunde tävla, det var det allra viktigaste. Nu står jag här med Cherry, 5 år, som jag har ridit och utbildat nästan helt själv. Visst att jag har fått hjälp men jag har ändå gjort det mesta själv. Jag på 15 år har ridit in min alldeles egna häst, om jag tänker på det så känns det bra. Jag skryter inte med, jag säger att det känns bra. Jag har lärt min häst det hon kan idag, med hjälp av tränare och andra, och för att vara fem år kan hon väldigt mycket. Vi har tagit det i hennes takt och inte stressat fram någonting, vilket har gjort att vi har hittat varandra mer och jag vet vart knapparna sitter för att få det att fungera. 

Fördelar med unghäst: 

* du kan utbilda den till det du vill ha den till
* lättlärd
* oftast positiv till arbete (de jag har ridit)

Nackdelar med unghäst:

* det tar tid. För dig som snabbt vill har en häst att tävla på ska du inte välja en unghäst.

Kommer inte på fler nackdelar..
Cherry, tre år. Riksutställning 2010


Cherry, fem år. Våren 2012.

/Maja

Kommentarer


Kommentera inlägget här: