Java

Donald 14 juli

Kategori: Donald

Den hästen tar verkligen på mitt tålamod ibland -.- Först och främst så var det ju inte kul att gå in genom stalldörren, men det gick rätt bra, har börjat lära mig lite teknik nu när jag är själv. Haha, dock tar det fortfarande jobbigt lång tid.

Den rundan jag har ridit idag skulle normalt ha tagit en halvtimme. Istället så tog den en timme och tio minuter. För när jag väl kom och red så var ju vägen översvämmad. Och Donald är typ verkligen livrädd för vatten. Han stannade ungefär 20 meter innan, i samma ögonblick som han fick se vattnet. Då blev det tvärnit.

Lyckades så småningom få fram honom till 10 meters avstånd och efter en stund vidare till 5 meter. Under tiden höll han på att springa runt runt hela tiden och backa och studsa och försöka stegra lite smått. Men jag börjar lära mig förhindra det mesta nu.

Efter typ tjugo minuter så hade jag i alla fall lyckats få fram honom till vattenkanten. Men han stod försiktigt och nosade på vattnet, och nästan hyperventilerade och skakade för han tyckte det var läskigt. Höll på med honom där ett tag då han höll på att dra runt och krångla.

Till slut så lyckades han få i ena hoven i vattnet och sedan var det bara att hålla i sig, det gick fort kan jag lova. Tappade stigbyglarna i dom konstiga hoppen han gjorde och sedan var det full galopp haha.

Jag hade redan bestämt mig innan att jag skulle få honom över och sedan skulle jag vända och rida hemmåt. Dock var han ju tvungen att gå igenom en gång till och det gick väl ungefär lika snabbt som första gången men han vägrade inte lika mycket innan i alla fall. Men det tog ungefär 40 minuter att få honom att gå genom vattnet. Som sagt, han vet hur han ska tänja på mitt tålamod -.-

Men han var väldigt duktig sen som klarade av att gå genom vattnet. Men han kan ju liksom stanna på vägen om det är vatten en bit in i skogen och typ inte vilja gå, han är en sån tönt ibland..

/Ylva

Kommentarer


Kommentera inlägget här: