Java

att vara ett år yngre

Kategori: Tankar

Hur är det egentligen att vara född året efter alla sina klasskompisar? Hur är det att alltid vara lite efter med allt? Det kan jag berätta för er.
Jag är 97:a och till hösten börjar jag gymnasiet. Hur kan det vara möjligt? Jag har hoppat över ett år, jag började förskolan ett år för tidigt. Det har aldrig märkts någon skillnad, jag har alltid passat in i min gamla klass. Det är aldrig någon som har lagt märke till det, att jag har varit ett år yngre. Det är nu när jag har blivit äldre som det har märkts mer, ett bra exempel är väl mopedkortet. Det är en som började övningsköra för bil samtidigt som jag började ta mopedkortet. Det är då jag börjar känna att det är lite jobbigare, två veckor efter jag har fyllt 16 fyller en utav mina bästa vänner 17.. 
Jag tänker inte så mycket på det, om det inte är någon som påminner mig. Jag lever det liv jag har och jag skulle aldrig passa in med de som ska börja 9:an nu. Den största delen av min vänskapskrets är 96:or eller äldre, jag umgås inte så mycket med de som är lika gamla som mig, den enda jag kommer på nu är Sanna. 



/Maja

Kommentarer


Kommentera inlägget här: