Java

Min utrustning

Kategori: Utrustning

Tänkte skriva lite om min utrustning och vad jag tycker om det och så, hoppas ni gillar det! 
Jag skriver bara om min sadel och mina träns, kanske kommer upp fler inlägg någon annan gång. 

Min sadel:


I juli 2011 köpte jag min sadel, en Wintec Cair 500 allround. Eftersom Cherry är så bred över ryggen så behövdes det en som man kan byta koppjärn i, har det största i nu, men hon lär förändra sig när hon växer.
Denna sadeln är luftstoppad vilket gör att den rör sig en del på hästens rygg. Det var en väldigt stor skillnad de första gångerna jag red i den, Cherrys rörelser blev större och i och med att hennes rygg är fri så blev det väldigt mycket bocksprång och bus. Jag älskar denna sadel, den är superskön att sitta i och jag tycker att min sits har förbättrats mycket eftersom jag sitter rakare och mer med stöd i den än vad jag gjorde i min gamla Stübben. Den är i syntet så den är väldigt lätt att sköta, bara att torka av när den blir blöt och hänga den varmt så det torkar. Jag är helt klart nöjd över köpet och hoppas att jag kan ha den länge. 

Mina träns:



Jag har detta träns fast ett svart, ett väldigt ljusbrunt träns med remontnosgrimma och ett brunt Aachenträns. Just nu rider jag i tränset som visas på bilden då jag tycker att Cherry går bättre på det än Aachentränset. Det andra tränset med remontnosgrimma sitter väldigt lustigt och jag funderar på varför jag köpte det egentligen, färgen var snygg men passformen usel.. Remont har jag läst ska vara bra för unghästar och hela förra sommaren när vi red in henne red jag med remont för hon inte skulle kunna gapa och hålla på. Jag är inte alls kunnig med sånt här utan jag tar hjälp av andra. Jag och Cherry trivs i alla fall jättebra med detta tränset och kommer fortsätta använda det ett längre tag.
Tyglar har jag ett par och ett par som jag lånar, jag rider just nu i de som jag lånar, de är helt underbara. De är helflätade, inte sådana som bara är flätade på sidan utan hela tygeln är flätad. Det är hakar längst ner istället så det är bara att knäppa loss och byta om jag skulle vilja. Har ingen bild på dom, kan se om jag kan fota någon dag. 
Jag har ett bett, som jag rider på hela tiden. Det är verkligen super, jag vet inte vad det heter men det är tredelat med en rund kula i mitten istället för en rak bit. Det är också av en annan metall som gör att hästarna tuggar och trivs med att ha bettet i munnen. Alla hästar jag har ridit på sådana bett har trivts och varit mjuka i munnen osv.

Det var väl allt tror jag, om det är något ni undrar är det bara att skicka iväg ett mejl till [email protected]




Kommentarer


Kommentera inlägget här: