Java

Min ridskola!

Kategori: Allmänt

8 av mina 10 ridår har jag spenderat på den mysigaste ridskolan här omkring, Lenhovda Hästsportklubb. 

Under dessa 8 år har jag lärt mig så otroligt mycket, att rida olika hästar och ha olika ridlärare är jättenyttigt. Det har kommit och gått hästar och jag har haft ett 10-tal favorithästar.
Jag fastnade där när jag, min syster och mina kusiner blev rekommenderade att testa. Jag vet inte vad jag tyckte i början, men nu är jag helt säker på min sak. Det är den bästa ridklubben i detta område, och jag skulle inte vilja byta! 
Eftersom klubben är ganska liten, om man jämför med andra, så blir det en helt annan gemenskap och alla trivs. Man hittar lätt nya kompisar, och man lär känna folk. Nu efter dessa åtta år, så kan jag säga att jag tror att de flesta vet vem Maja Erlandsson är.. ;) 
Det ordnas ofta tävlingar, klubbtävlingar och upp till lokala och regionala (tror jag) I både dressyr och i hoppning, och jag har under mina år samlat på mig ett 20-tal clearround rosetter. Det bästa på klubbtävlingarna är att alla hjälps åt, och alla hjälper verkligen till med det man kan. 


denna rosett fick vi på vår första klubbhoppning i Lenhovda!

Förutom ridlektioner är det även teori en gång i månaden, när vi var mindre var det betydligt oftare. Detta tycker jag är jättebra, då alla får lära sig något. Man ska inte bara kunna rida när man har häst, det finns mycket runt omkring!

Tänkte skriva lite om mina favorithästar som jag har haft under årens gång. Det är bara några få som jag har bilder på!

Oboy; Detta var min allra första favorit har jag för mig, jag minns att då tyckte jag att han var väldiiiigt stor.. Jag minns också att jag inte fick honom i galopp, ni vet, man stod på ett led och galopperade en och en ;) Han finns inte kvar. 

Polly; Jag minns henne såväl, jag tyckte att hon var stor hon med men nu när jag tänker efter så var hon nog egentligen inte särskilt stor.. Hon var mörkbrun med busig blick, och det var ofta det hände att hon ställde sig i mitten och man satt och skänklade och skänklade men inget hände. Med Polly har jag plockat 3-4 rosetter skulle jag tro, det var roligt och "tävla" med henne :) även fast pappa sprang bredvid... 
En rolig grej var att vi pratade om mitt ridkalas som jag hade på LHK för bara några dagar sen, och hon som hade Polly sa att; Du gav mig den jävligaste hästen, hon gjorde inte alls som jag ville! Det är olika vad man tycker, men jag gillade verkligen Polly! Hon finns inte heller kvar.

Cherie; Jag har inte så mycket att berätta om henne.. Det jag minns var att hon var skimmel och hängde alltid tungan utanför när man red. Jag kommer ihåg att det var henne som jag hoppade 40 cm på, för allra första gången! Jag var så stolt efteråt! :) 

Mr. Lord; Han var så go! En tickande liten bomb det där, verkligen härlig energi och det var bara att hålla i sig. Han hoppade sjukt bra, och svängde som på en femma. Nu står han i ägo hos Marina Ginman, http://marinasmonte.blogg.se/. Han är fin, den ponnyn! :)

Sea Valley Star; Det är denna häst jag har lärt mig mest på, den envisaste av dom alla men hon kunde också bli den finaste! Jag vet inte hur länge jag höll på och tragglade, jag vägrade att ge upp. Jag flög nog av minst 15 gånger, i hennes tvärnitar! Jag kan säga att hon vägrade på nästintill varenda hinder om hon var på dåligt humör.. Men jag gillade henne, hon var min lilla ängel i nästan 2 år tror jag! Jag var med på ridläger med henne år 2007, och jag tror vi kom över 3 hinder när vi hoppade bana. Jag tävlade henne även några gånger, och framhoppningen gick super men när man kom in på banan då fick man vara glad om man ens kom över första hindret.. Var med i kanske 6 eller 7 klubbhoppningar men jag tror vi som mest kom igenom halva banan. 
Jag är ändå nöjd att jag inte slutade att kämpa för under tiden med henne förbättrades min balans och min sits otroligt mycket! 
Hon är nu såld, bara för ett tag sen så hon hängde kvar länge!

suddig bild, men här har vi henne! Sea Valley Star ♥

Malva; Nu måste jag ju skriva om den favoriten jag har nu, en fjording på 7 år. Jag trodde aldrig jag skulle gilla henne, men vilken personlighet hon har! Jag älskar hennes energi, särskilt i hoppningen då hon kan dra iväg och busa. Hennes bocksprång har man lärt sig att hantera, det tog ett tag men.. Startade min allra första dressyrtävling på henne, en LC:1. Hon är ganska stark, men har man väl jobbat henne så går hon där hon går. Har fått höra komplimanger att jag är den som rider henne bäst. Då blir man glad! Slit och jobb ger framgång och vi har lärt varandra mycket! 

Så det var nog vad jag kunde komma på, har ni några frågor eller något ni vill ha svar på så mejla mig. 
Glöm inte heller att ge världens bästa ridskola ett besök!

Hoppas ni gillade det! 
/Maja

Kommentarer


Kommentera inlägget här: